الخميس، سبتمبر 10، 2015

دردشة إلكترونية




دائماً كانت المتعة في جلسات الحكاوى مع الأصدقاء مهما كان المكان،بها تنسى الهموم و تتعلم من الأخرين،لكن بعد دخول الانترنت حياتنا أصبحت إلى حد ما مملة او قل معتادة و محفوظة،هذا تفريغ من تأليفى بين 2 مصريين في ظل الأحداث الجارية على موقع تواصل اجتماعى مثل تويتر (ملحوظة:الأسماء الاتية من تأليفى و لا تمت للواقع بصلة و أي تشابه بينها و بين أشخاص حقيقين فهذا أمر وارد و لكن من قبيل الصدفة.)

الصقر الشرس:ازيك يا باشا..سمعت اخر الأخبار؟
أنا مصري:بخير يا كبير،انا لسه صاحى،إيه الجديد؟؟
الصقر الشرس:قبضوا على وزير الزراعة في قضية فساد.
أنا مصري:أخيراً خبر حلو و إيه كمان؟؟
الصقر الشرس:القضية كبيرة أوى فيها اسامى وزرا زى العدل و الصحة.
أنا مصري:عرفت ازاى؟؟؟!!
الصقر الشرس:من واحد عارف واحد مصدر مسئول على الفيس.
أنا مصري:طب سؤال،هو يفرق إيه عن الصحفيين اللى بيألفوا أخبار مزيفة؟ طالما مش رسمي فيبقى من تأليف أي حد زى الورقة بتاعت تجاهلها و هتتلعن كل حياتك،يعنى عبده الحشاش اللى مالف.
الصقر الشرس:بقلك مصدر مسئول.
أنا مصري:ماشى يا عم مسئول الفيس بوك،سايب شغلك ليه و بتلعب على النت؟
الصقر الشرس:هو في شغل في مصر،ديه شوية ملاليم
أنا مصري:بس برده اسمه شغل،و بكده انت بتضيع حق مصر و ناسها.
الصقر الشرس:بلاش تحبكها يا عم،شفت الهجوم السعودى على اليمن.
أنا مصري:نعم؟؟هجوم؟؟في الواقع ده دفاع،أوعى تنسى ان لولا السعودية كانت اليمن هتبقى مجرد صحارى و بدو،أساسا السعودية هي المسئولة عن كل حاجة في اليمن سواء تعليم او نهضة او حتى سلام و اتفاق مع على عبد الله صالح قبل ما يخون السعودية.
الصقر الشرس:أنت هتفهم أكتر من صفحات الفيس و تويتر،شكلك اخوان ياض،قول أغنية بشرة خير.
أنا مصري:على فكرة انا مؤيد للسيسى،و مؤيد لجملته (انا لا امتلك إلا العمل)،شفت حوار منع النقاب في الشوارع
الصقر الشرس:ملهاش تأثير الحمد لله،و مش هينفع تتعمل لسببين،الأول اللى هيعملها هيسبب فتنة طائفية و التانى أنه بيعارض قانون الحريات.
أنا مصري:طب و الإرهاب؟؟انا مش شايف حل تانى؟
الصقر الشرس:تانى إثم ربنا بيكرهه بعد الشرك بالله هو إباحة الدم،فلو على الإرهاب يحق للضابط انه يقارن وجه السيدة بالبطاقة،أصل النقاب مش علشان وش المراة عورة،ده تقرب لربنا،و فكك من هرى المتأسلمين اللى بيحرموا كل حاجة.

0 comments:

إرسال تعليق