السبت، ديسمبر 07، 2013

مين اللى أكل الجبنة؟




عندنا دكتور فى الكلية ميزته أنه بيدى درجات على الأبحاث و المشاريع،فققرت أنا و أصحابى نعمل مشروع جهاز إنذار.

تعال أعرفك على الفريق
احمد جيمى:العقل المدبر
رامز كمال:اليد المساعدة
أبانوب سميح:المتحدث الإعلامى
أحمد رأفت (أنا):موزع المهام

المهمة:صنع دائرة كهربائية بسيطة

فى يوم من أيام الجامعة،طلبت من جيمى أن يرسل لى دائرة قابلة للتنفيذ من النت على الفيس
و هذه هى الرسمة

وظيفة الدائرة:عند فتح باب الثلاجة لوقت طويل تعطى صوتا للتنبيه

اشترينا الأدوات،بس حصلت مشكلة و هى أن دمرداش معرفش يجيب test board

فى اليوم الموعود جبت العدة فى علبة جبنة

قعدت أنا و صحابى علشان نبدأ الشغل فى اخر مكان فى المدرج و معانا الكاميرا علشان نتصور

رامز خد الأدوات و بدأ يشتغل،دمرداش ماسك الكاميرا يصور،أنا كنت بدى تعليماتى لرامز و بشرح لأبانوب تفاصيل الدايرة

جم المعازيم(أصحابنا) يشوفوا بنعمل إيه؟

واحد منهم:أنت بتعملوا إيه؟
شاورت على الرسمة:دايرة كهربية
تانى (المعازيم كتروا):و دى بتعمل إيه
أنا:لما التلاجة تتفتح لوقت طويل،السماعة تدى صوت
الأول(بيشاور على علبة الجبنة):أه علشان نعرف مين اللى أكل الجبنة
التانى:علشان كده..مكتوب عليها جبنة تلاجة
أنا:جهلة

طنشنا المعازيم و كملنا الدايرة

الله أكبر.....خلصنا الدايرة و مفضلش إلا الأرضى
فاكر لما تفتح الراديو على قناة فاضية،سمعت صوت الشوشرة،ده اللى كان طالع

صاحبى(من المعازيم):ما تشغل حاجة لعمرو دياب؟
أنا:حاضر،هنزلك اخر ألبوم ليه،و أفتح باب التلاجة و أرقص يا باشا

نسينا أهم حاجة

أنا:يا دمرداش،انا عايز أتصور

و أدى النتيجة
                              

0 comments:

إرسال تعليق