الثلاثاء، يوليو 01، 2014

سيادة المواطن س ج1

ما قبل المقال
نظرا علشان محدش بيسمع للتانى مع الأسف،فالحل اللى لقيته انى اكتب افكار اصحابى هنا،ممكن تعجبك و ممكن لأ،بس الأهم انك متتعصبش لو معجبتكش الفكرة،و عموما الدول المتقدمة بتعتمد على التناقض فى الأفكار علشان تتطور،بس احنا بنعتمد على التناقض فى الأفكار علشان نقتل بعض.

انا:من انت؟؟

س:انا سيادة المواطن س،مصرى.

انا:نبدأ الحديث بتاعنا منين؟؟؟

س:نبدأ من الأول،من 25/يناير/2011

انا:إيه رأيك فيها؟

س:حدث ثورى ضخم،بدايته كان شوية خونة،و الشعب ساعد الثورة علشان اسباب حقيقية 100%،و فى الاخر اتسرقت الثورة من الإخوان المتاسلمين و 6 ابريل.

انا:إيه الأسباب اللى نزلت الشعب؟

س:ظلم الداخلية و فساد النظام

انا:إيه رأيك فى مبارك؟؟

س:احترمه فى نقطتين،انتصاره فى حرب اكتوبر و انه انسحب من غير دم و سلم القيادة للجيش

انا:و النظام؟؟

س:كان فاسد،فلو كان مبارك عارف بفساد نظامه و عايلته فدى مصيبة،لو مش عارف دى مصيبة أسود،لكن فى ناس مجهولين لولاهم كان وضعنا بقى زى السودان

انا:نظامه و مفهومة،اشمعنى عايلته؟؟

س:اوعى تنسى النكت اللى اتنشرت فى اخر 5-10 سنين من حكمه

انا:فى رأيك مين اللى ضرب نار الأول؟الشرطة و لا المتظاهرين؟

س:23-24/يناير/2014 كان هجوم بالغاز و الخرطوش على المتظاهرين من الشرطة،بعد كده حصل احتلال من المتظاهرين لمراكز الشرطة

انا:ايه المشاكل اللى كانت فى الفترة ديه؟

س:الخونة و المطبلتية و اللى سرق هدوم الجيش...

الخونة:معروف من لسانه،لو افتكر انه لسان الثورة فدول الناس اللى فوق من 6/ابريل،لو لسان الإسلام فدول الإخوان و السلفيين،لو قرروا تقسيم مصر لدولة إسلامية و دولة علمانية فدول اقباط المهجر

المطلبتية:اى واحد حمس الشباب ضد المجلس العسكرى،بعد كده شتم الشباب (من غير ما يعتذر) و و طبل للمجلس العسكرى و مرسى،بعد كده شتم مرسى و مدح الشباب،بعد كده بقت تسليته الوحيدة شتم الشباب من غير ما يفهمه و يعلمه فده طبال

اللى سرق هدوم الجيش:كانوا هيدمروا العلاقة بين الجيش و الشرطة لولا ستر الله

لو حضرتك مختلف مع افكار سيادة المواطن س،فبرجاء الرد بإستخدام حساب الفيس نظرا لمشكلة فى المدونة،او يمكنك ارسال مقال على الإيميل التالى
tagnn@outlook.com

0 comments:

إرسال تعليق