السبت، أبريل 05، 2014

رسالة إلى أهل الدين



السلام عليكم

أعتقد أنه بعد الإنحلال الأخلاقى الموجود فى الشارع،علينا أن نسأل ما سبب تلك المشكلة،أكيد سبب تلك المشكلة هى الأفلام الهابطة الموجودة بالسوق السينمائى،لكن هذا عارض و ليس المرض الحقيقى،المرض الحقيقى هو بعدنا عن الدين سواء إسلامى أو مسيحى.

1-قدم طريقة نشر الدعوة:-
على الرغم من التطور الحالى،إلا أن طريقة نشر الدعوة ما زالت قديمة و لم تستطع أن تواكب التطور،هتقولى أن فى قنوات و برامج إسلامية على التلفزيون و الراديو صفح فيس و تويتر إلى أخر هذا الحديث،كلام حلو،بس سؤال صغير،عدد المتابعين تلك القنوات كام فى المية من شعب مصر؟،و كام واحد من اللى بيتفرج عليهم بينفذ كلامهم؟؟

2-قدم طريقة شرح الخطبة:-
دائما الشيخ او القسيس يقوم بشرح الخطبة او العظة معتمدا على ذكر سيرة السابقين،حلو جداً،لكن أليس من الأفضل أنه بعد ذكر سيرة السابقين يشرح طريقة تطبيقها فى الحياة؟؟؟

3-بعدنا عن كتاب الله:-
طبعا كلنا عندنا المصحف أو الكتاب المقدس كامل على الكمبيوتر أو الموبايل،بس بالأمانة كده سمعتهم كلهم،و لو سمعتهم كلهم بتسمعهم كل أد إيه،بلاش السيرة دى،طبعا عندنا كتب فى السنة و الأحاديث (لا أعلم المقابل بالنسبة للإخوة المسيحين)،فتحتهم؟؟،فهمتهم؟؟،حفظت أد إيه؟؟
4-تعامل الناس مع الدين كأنه عائق:-
للأسف ده حقيقة،المفروض من الدين أن ينظم العلاقة بين الناس،لكن نظرا لتأخر طريقةأدى ذلك إلى تعامل الناس مع الدين كأنه عائق،مش مصدقنى؟،أكيد شفت ناس بتسلم و تقول (ازيك يا ابن...) يقوم صاحبه يرد عليه (كويس يا ابن...)،طبعاً مش محتاج أقول أن النقط دى شتايم.

فى النهاية هذا عرض للمشكلة،فهل ستهتم به؟

0 comments:

إرسال تعليق